
Social media trends die bedrijven in 2025 niet mogen missen
6 mei 2025Social media gebruik in Nederland in 2025
6 mei 2025 Leestijd: 4 minuten
Volgens het Nationale Social Media Onderzoek 2025 van Newcom is het social media gebruik in Nederland nog altijd onverminderd hoog, maar wel aan het verschuiven. Voor bedrijven die hun doelgroep effectief willen bereiken en converteren, is het essentieel om te begrijpen welke platformen opkomen en welke juist terrein verliezen.
X (voorheen Twitter) in vrije val
X verliest in 2025 opnieuw een fors aantal gebruikers. De daling is het sterkst onder jongeren en jongvolwassenen, die het platform steeds minder relevant vinden. Voor bedrijven is dit een duidelijk signaal om X niet langer als primaire communicatiekanaal te gebruiken. Het aantal gebruikers daalde in 2025 met 14% ten opzichte van vorig jaar. Slechts 2,8 miljoen Nederlanders gebruiken het platform nog, met name 40-plussers. Hierdoor zijn Threads en Bluesky snel groeiende alternatieven! En het mooiste is dat je Threads nu kan koppelen aan je Fellow account en automatisch posts naar kan publiceren.

Groei voor Instagram, LinkedIn en YouTube
De grote winnaars in 2025 zijn Instagram, LinkedIn en YouTube:
-
Instagram blijft groeien, zowel in gebruikers als in dagelijkse activiteit. Groeit naar 8,2 miljoen gebruikers, waarvan 5,9 miljoen dagelijks actief is. Vooral populair bij jongeren en jongvolwassenen. Met name visuele storytelling en reels doen het erg goed.
-
LinkedIn ziet een forse toename in gebruikers, mede door een stijgende behoefte aan professionele zichtbaarheid en personal branding. Stijgt naar 5,7 miljoen gebruikers, met groei in alle leeftijdsgroepen, vooral onder 25- tot 39-jarigen.
-
YouTube blijft hét kanaal voor langere videocontent en how-to’s. De toename in gebruik onder alle leeftijden maakt dit platform interessant voor zowel B2B als B2C. Blijft stabiel hoog met 10,2 miljoen gebruikers, waarvan een 4,7 miljoen dagelijks actief is.
Voor bedrijven die social media strategisch willen inzetten, zijn dit de kanalen waar de aandacht naartoe moet.

Wat betekent dit voor jouw social media strategie?
-
Focus op de groeiende kanalen: Instagram, LinkedIn en YouTube bieden volop kansen voor zichtbaarheid en engagement.
-
Gebruik tools zoals Fellow om je contentstrategie per kanaal af te stemmen op wat werkt – met behulp van data, automatisering en samenwerking.
-
Ontdek daarnaast in het onderdeel social media monitoring zelf meer informatie over jouw doelgroep. Ontdek uit welke landen/steden ze komen, de leeftijd, welke gender en welke sector ze actief zijn.

Ruben van Wijk

Ik ben de oprichter van Fellow: de social media planner waarmee bedrijven hun social media slimmer, overzichtelijker en efficiënter kunnen managen. Vanuit mijn ervaring help ik bedrijven niet alleen met meer zichtbaarheid, maar vooral met structuur, automatisering en tijdswinst.
Met Fellow en deze social media cursus combineer ik strategie, tools en praktijkervaring tot een concrete aanpak die écht werkt. Of je nu zelf aan de slag wilt met contentplanning, AI, goedkeuring of rapportage – je leert hoe je social media niet alleen beter, maar ook efficiënter aanpakt.
Lees nu ook
-
- Ontdek de mogelijkheden van de verschillende platformen
- Instagram reel maken stappenplan
- Social media plan opstellen in 2024
- Winnende social media strategie in 2024
- Social media management: wat is het en wat zijn de voordelen hiervan
- Hoe krijg ik meer volgers op instagram
- De beste content ideeën voor Instagram, Facebook & LinkedIn
- Het belang van een goede content planning