Social media plannen opstellen in 2025
6 december 2023Social media kanalen inzetten: welk kanaal en waarom?
8 december 2023Social media management: jouw stappenplan voor meer resultaat en efficiëntie
1 december 2023 Leestijd: 4 minuten
Social media management, hoe werkt dat eigenlijk en hoe krijg ik meer succes en werk ik efficiënt? Social media is booming! Tegenwoordig speelt social media als communicatiemiddel een belangrijke rol bij het communiceren met (potentiële) klanten. Iedereen is 24 uur online bereikbaar, waardoor het ook voor bedrijven heel belangrijk is dat zij zichtbaar zijn op social media. Heb je geen social media kanalen, dan telt je organisatie eigenlijk niet echt meer mee. Je moet online gezien worden en social media kanalen zorgen hiervoor. Echter ben je er nog niet met het aanmaken van alleen een profiel via bijvoorbeeld Instagram of LinkedIn. Je zal ook echt actief aan de slag moeten met jouw social media kanalen en een goede social media management tool. Dat vergt niet alleen de juiste kennis, maar kost ook tijd. Op dit moment ervaren steeds meer marketeers de voordelen van het beheren van hun kanalen via een speciale social media management tool. Wij vertellen je welke social media kanalen het meest gebruikt worden, het belang van social media management en wat de voordelen zijn van het beheren van je socials via een social media planner. Lees snel verder en ontdek alles over social media management!
Welke social media kanalen zijn er?
Voordat we dieper op social media management ingaan, gaan wij eerst in op de vraag: welke social media kanalen zijn er? De meest gebruikte social media zijn:
Facebook is het bekendste en grootste social media platform. De kans is groot dat je er privé al gebruik van maakt. Ook een zakelijk account aanmaken is aan te raden voor bedrijven. Deze is bereikbaar voor iedereen en het bedrijf zal er sneller door worden gevonden via de Google zoekmachine. Bedrijven kunnen er hun eigen huisstijl op kwijt en bovendien is het zeer interactief.
YouTube
YouTube heeft een enorm groot bereik en is de 2e grootste zoekmachine na Google. Zo maken meer dan 1 miljard mensen gebruik van YouTube en wordt er veel op geadverteerd. Dit creëert zeker kansen voor bedrijven om beter gevonden te worden. YouTube is perfect voor adverteren met bewegend beeldmateriaal, ofwel video’s. Veel consumenten kijken liever naar video’s dan naar tekstadvertenties.
Instagram is het platform waarop je foto’s en video’s van een mooi filter kunt voorzien en kunt plaatsen. Vervolgens kun je ze met de hele wereld delen. Wereldwijd heeft Instagram meer dan 100 miljoen gebruikers. Social media managers kunnen sneller hun doelgroep vinden via dit platform. Via Instagram kunnen ondernemers hun bedrijven meer bekendheid geven. Dit kan de social media manager doen door dagelijks een foto te plaatsen en deze met meerdere hashtags te begeleiden. Zo wordt het bedrijf nog beter gevonden.
LinkedIn wordt vooral business to business gebruikt en is meer een virtueel netwerk platform. Je kunt een persoonlijk profiel aanmaken, maar ook een bedrijfspagina. Hier kun je in een paar honderd woorden jouw producten of diensten omschrijven. Potentiële klanten of opdrachtgevers kunnen eenvoudig het bedrijfsprofiel bekijken en zodoende ervoor kiezen om het bedrijf te gaan volgen.
X
Op X is het de bedoeling om jouw boodschap of mededelingen zo kort en krachtig als maar kan te verwoorden. In 140 tekens per bericht kunnen bedrijven de wereld vertellen over hun producten of diensten. Via X kan snel een specifieke doelgroep bereikt worden. Ook is het mogelijk om mensen direct te benaderen.
TikTok
TikTok is een van de nieuwere social media kanalen. Op dit platform kun je vooral grappige filmpjes maken en delen van ongeveer 1 minuut en hier muziek onder plaatsen. Vooral Generatie Z maakt veel gebruik van dit platform. Wil je deze doelgroep aanspreken, dan heb je via TikTok verschillende mogelijkheden, zoals bijvoorbeeld via challenges.
Het belang van social media beheer
Waarom is goed social media management zo belangrijk? Zoals we al vertelden, ben je niet meteen klaar als je een zakelijk account op een social media kanaal aanmaakt. Door alleen af en toe iets te posten, bouw je geen community op en krijg je ook geen fans. je hebt fans nodig om te zorgen voor meer engagement en daarmee je omzet te verhogen. Des te meer betrokken je volgers zijn, des te sneller ze getriggerd zullen zijn om op jouw posts te reageren, deze te liken of zelfs te delen. Social media als marketinginstrument is zeer belangrijk en wel om de volgende redenen:
1. Je laat zien dat je betrouwbaar bent
Beheer jij de social media voor een bedrijf, dan gaan (potentiële) klanten eerst op zoek naar je social media kanalen om te zien tot hoeverre jouw website of webshop betrouwbaar is. Ziet dit er niet betrouwbaar uit, dan zullen mensen al snel afhaken. Van nature zullen mensen niet alles meteen voor betrouwbaar aannemen, maar willen ze je eerst leren kennen. En dat is ook hoe het met de social media voor een organisatie werkt. Je zal eerst het vertrouwen van jouw potentiële klanten moeten winnen voordat ze besluiten om bepaalde producten te kopen of diensten af te nemen.
2. Je versterkt een merknaam
Met goed social management vergroot en versterk je een merknaam. De boodschap die je aan de klant wilt geven, moet duidelijk zijn in iedere boodschap. En dit gaat verder dan je denkt. Zo kan het zijn dat je een specifiek filter gebruikt voor alle foto’s, een bepaalde tone of voice hebt of een specifiek soort content. Ook de door jou gekozen hashtags moeten bij je content aansluiten. Via social media kun je op een ideale manier meer mensen fan maken van jouw producten of diensten. Post je consequent en hanteer je een duidelijke boodschap, dan zal een deel van je volgers producten of diensten bij je afnemen en in loyale fans veranderen.
3. Je bereikt meer organische groei
Met goed social media management kun je meer organische groei bereiken. Organische groei is tevens de meest stabiele vorm van groei. Blijf je maandelijks geld uitgeven aan advertenties, dan hoeft dit niet altijd wat op te leveren en kan het je zelfs flink wat geld gaan kosten. Wanneer je aan je organische groei werkt, ben je niet van advertenties afhankelijk.
Waarom een social media management tool gebruiken?
Een social media planner gebruiken is zeker aan te raden. In onze wereld wordt social media namelijk steeds groter en belangrijker. Dit betekent dat ook het belang van de marketing van diverse sociale kanalen steeds belangrijker wordt. Denk vooral aan Instagram, Facebook, Twitter en LinkedIn. Met een social media planner kun je alles perfect managen vanaf een centrale plek. Je kunt sneller content posten, reageren op reacties en bespaart tijd. Hieronder hebben wij de redenen om een social media planner te gebruiken voor je op een rij gezet.
1. Het scheelt veel tijd
Zoals we al vertelden, scheelt het tijd als je een social media planner gebruikt. Je kunt namelijk met een druk op de knop jouw content posten en hoeft niet telkens van kanaal naar kanaal te switchen. Handig! Ook voeg je met slechts een druk op de knop direct je favoriete hashtags toe. De tijd die je bespaart, kun je weer richten op andere werkzaamheden voor je klant.
2. Je kunt het effect van de branding meten
Met de tool kun je het effect van jouw branding meten. Zo kun je bijvoorbeeld zien welke posts zorgen voor de meeste engagement. Ook kun je bekijken welke contentformats het beste presteren. De branding van een organisatie is erg belangrijk. Heb je dit als social media manager op orde voor je klant, dan zal deze meer verkopen, meer bezoekers genereren en jou uiteraard ontzettend dankbaar zijn.
3. Weg met die tunnelvisie
Misschien heb je het idee dat het wel prima gaat met jouw social media, maar zit je juist in een soort ‘tunnelvisie’. Vraag jezelf af of je op de hoogte bent van de laatste trends of nog steeds hetzelfde doet als een jaar terug. Bekijk je nog steeds regelmatig je statistieken om nieuwe kansen te bekijken of zie je dat er elke week weer nieuwe volgers bij zijn gekomen en is dat prima? Wanneer je een social media management tool gebruikt, zal je niet snel met een tunnelvisie te maken hebben. Je hebt dan continu de statistieken paraat en weet precies waar de doelgroep op zit te wachten. Samen met een collega controleer je makkelijk elkaars content om zo het beste resultaat te bereiken.
4. Je bent goedkoper uit
Je bent goedkoper uit als je een social media management tool gebruikt. Een medewerker die efficiënter werkt is namelijk sneller klaar en heeft zo tijd voor andere belangrijke zaken. Wanneer je gaat werken zonder een tool, is de kans groot dat je hier meer tijd aan kwijt bent, met als gevolg dat de kosten voor je klant ook oplopen.
5. Jouw social media blijft up to date
Post je regelmatig berichten op social media, dan zal je blijven opvallen bij de doelgroep. Zo is gebleken dat zo’n driekwart van de volwassenen actief is op een social media platform. De helft van de volwassenen heeft meerdere accounts, verspreid over diverse platformen. Met een social media tool kun je sneller updates op social media blijven en zo volgers perfect op de hoogte houden.
6. Geen zorgen meer over je social media kanalen
Wanneer je jouw social media management regelt via een social media tool, heb je geen zorgen meer omtrent de social media kanalen voor klanten. Je hebt immers de perfecte handvatten om alles rondom alle social media kanalen in goede banen te leiden. Jij zorgt voor de input, plant in wanneer de content gepost wordt en het gebeurt gewoon.
Wat kan een social media management tool voor je betekenen?
Benieuwd wat social media management via een social media management tool voor je kan betekenen? Professionele social media managers beschikken over een hoge mate van deskundigheid. Hierdoor kunnen ze jouw bedrijf naar ‘the next level’ tillen. Maar hoe ga je eigenlijk te werk voor succesvol social media management? Dat vertellen wij hieronder.
1. Jouw social media strategie bepalen
Succesvol social media management start met het bepalen van doelstellingen, contentformats en welke boodschap er moeten worden overgebracht naar de klant. Aan de hand daarvan stel je de complete strategie voor de social media wordt vast. Dit is ook wel de basis voor hoe het bedrijf van de klant op social media gepresenteerd wordt. En geloof ons, dit is ontzettend belangrijk! Jouw social media strategie kan het beste vooraf bepaald worden, om zo goed mogelijke resultaten te realiseren met de social media management tool.
2. De juiste sociale media kanalen kiezen
Wanneer je je social media management uitbesteed, zal de social media service de juiste social media kanalen kiezen voor het overbrengen van jouw boodschap. Dit kunnen een of meerdere social media platformen zijn, waarbij er voor elk platform weer een andere strategie is. Hierbij wordt er rekening gehouden met jouw doelgroep en wanneer deze aanwezig is. Ook wordt er gekeken naar welk type content er vooral gebruikt wordt. Dit kunnen bijvoorbeeld vooral video’s zijn. In dat geval is Instagram uitermate geschikt.
3. Jouw contentkalender maken
Met Fellow kun je eenvoudig zelf een contentkalender maken. Geen enkel bedrijf kan zonder contentkalender. Een social media manager zal deze dan ook maken als deze social media van klanten gaat beheren. In de contentkalender wordt bijgehouden welke content er geplaatst wordt en wanneer. Een goede planning is van groot belang! Zo staat of valt het bereik van een social media post met het posten op het juiste moment. Zeker als je viraal wilt gaan, is het belangrijk om het juiste tijdstip te kiezen. Ook inhaakmomenten kun je op de contentkalender weergeven. Denk aan feestdagen zoals kerst, Pasen, enzovoort. Hier kan weer op ingespeeld worden met de juiste content.
4. Social media advertising inzetten
Met social media ads kun je als social media manager het verschil maken voor content en dit op een andere manier onder de aandacht brengen. Dit gaat net zoals bij offline advertenties. Offline content is bijvoorbeeld zichtbaar in de bijlage van kranten of in abri’s. Een groot voordeel van social advertising is dat er een specifieke doelgroep bereikt kan worden. Ook kan heel precies worden gemeten wie de advertentie gezien heeft en wat het effect van de advertentie is.
5. Community management uitvoeren
Als social media manager bewaak je het overzicht en ga je de interactie aan met de doelgroep. Deze is namelijk op al jouw gekozen social media kanalen online. Om een succesvolle social media strategie te realiseren, is interactie met de doelgroep van groot belang. Als social media manager is het van belang op een positieve manier de interactie met jouw potentiële klanten en fans aan te gaan. Je community management beheer je gemakkelijk via een social media monitoring tool.
6. Rapporteren
Als social media manager is het ook belangrijk om te bekijken of je social media content het gewenste resultaat bereikt. Dit kun je tevens via Fellow monitoren en op de voet volgen. Er wordt gekeken naar wat wel en niet werkt. Aan de hand van een grondige social media analyse stuur je de content bij om zo eventueel een beter resultaat te bereiken. Via Fellow stuur je gemakkelijk je resultaten in een social media rapport en weet waar je aan toe bent.
Gratis tips & tricks om te groeien op social media?
Download nu het social media management handboek!
Lees nu ook
-
-
- Beste tijd om te posten
- Ontdek de mogelijkheden van de verschillende platformen
- Instagram reel maken stappenplan
- Winnende social media strategie in 2024
- Social media kanalen inzetten: welk kanaal en waarom
- Social media plan opstellen in 2024
- Hoe krijg ik meer volgers op Instagram
- De beste content ideeën voor Instagram, Facebook & LinkedIn
- Het belang van een goede content planning
-