Instagram Reel Maken: Het ultieme stappenplan
5 december 2023Social media management: wat is het en wat zijn de voordelen hiervan?
8 december 2023Social media plannen opstellen in 2025
1 december 2023 Leestijd: 4 minuten
Tegenwoordig is social media voor veel bedrijven het belangrijkste communicatiekanaal om hun doelgroep te bereiken. Het is een fantastisch medium om gezien te worden en te communiceren met de doelgroep. En vergeet de conversiemogelijkheden niet!
Door de coronacrisis is social media in korte tijd nóg belangrijker geworden, omdat bedrijven gedwongen dicht waren. Om zichtbaar te blijven, moesten ze dus inzetten op verschillende online kanalen, zoals Instagram en Facebook. Om dit goed te managen kun je een social media planner gebruiken.
Social media plannen opstellen
Voor veel bedrijven is social media dus het belangrijkste onderdeel van de marketingstrategie. De kans is groot dat dat ook geldt voor jouw bedrijf. Daarom is het maken van social media plannen één van de belangrijkste dingen die je moet doen om je bedrijf te laten groeien.
De groeiende populariteit van social media maakt het aantal bedrijven dat zich presenteert via social media groter. Je bent dus niet de enige die social media inzet om de online zichtbaarheid van het bedrijf uit te breiden. Er is meer concurrentie, waardoor het behalen van organische resultaten moeilijker wordt.
Een marketingplan schrijven: heel belangrijk!
Een marketingplan voor je social media gaat je helpen om beter zichtbaar te worden met je bedrijf. Je hebt dit marketingplan nodig om social media plannen te maken, want alleen zo voorkom je dat je content post die onvoldoende zichtbaar is bij de juiste doelgroep. Het maken van zulke content kost tijd en heeft weinig effect op het behalen van je doelen. Hartstikke zonde!
Marketingtips
Bovendien loop je zonder marketingplan en social media plannen het risico dat je het niet volhoudt om regelmatig goede content te plaatsen, terwijl dat wel nodig is om verder te groeien met je bedrijf. Een goed marketingplan is dus essentieel om de beste resultaten te bereiken!
Zo begin je met het schrijven van een marketingplan
Doelstellingen bepalen
Het schrijven van een marketingplan begint met het bepalen van je doelstellingen. Om erachter te komen wat je doelstellingen zijn, kun je jezelf de volgende vragen stellen:
- Wat wil je bereiken met je bedrijf?
- Wat wil je bereiken op social media?
Maak deze doelstellingen zo concreet mogelijk. Om dit makkelijker te maken, houd je het SMART-principe in je achterhoofd. Zijn je doelen specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden? Dan heb je een concreet doel geformuleerd!
Krijg inzicht in je doelgroep
Vervolgens is het belangrijk dat je inzicht krijgt in de doelgroep. Beeld je eens in wie jouw ideale klant is. Wees hierin heel specifiek. De volgende vragen helpen je om beter inzicht te krijgen in de doelgroep:
- Wat is het probleem van de doelgroep? Oftewel: waar zit hun ‘pijn’?
- Waardoor komt dit probleem?
- Wat zijn de behoeften en wensen van jouw doelgroep?
- Wat is jouw oplossing voor het probleem van jouw doelgroep?
Vooral het antwoord op de laatste vraag is heel belangrijk. Klanten kopen geen producten, maar oplossingen! Zoals je vast eerder hebt gehoord: ‘mensen kopen geen boormachine, ze kopen een gat in de muur.’
En nu verder met het opstellen van je social media plannen!
Heb je inmiddels antwoorden op alle vragen en je marketingplan geschreven?
Ja? Dan wordt het nu tijd om je social media plannen verder vorm te geven en na te denken over de social media kanalen die je wil gaan inzetten. Om te weten te komen welk social media kanaal het beste is om je bedrijf te laten groeien, is het belangrijk om te weten waar jouw doelgroep het meest aanwezig is. De afbeelding hieronder helpt je om daarachter te komen.
Newcom onderzoek – dagelijks social media gebruik op leeftijd
De afbeelding laat zien welke leeftijdsgroepen er op verschillende social media platforms aanwezig zijn. In welke leeftijdsgroep valt jouw doelgroep? Bij het opstellen van jouw social media plannen adviseren we je hier rekening mee te houden.
Als je weet welke social media kanalen je gaat gebruiken voor jouw social media plannen, kun je bepalen waar jouw klant op zit te wachten. Van welke content houdt je doelgroep? Welke content vindt je doelgroep leuk om te zien? Misschien zijn ze wel op zoek naar kennis in plaats van entertainment. Wat gaan jouw contentformats worden en hoe ga je jouw boodschap overbrengen?
Geef je social media plannen vorm met een contentkalender
Maak vervolgens een contentkalender. Met een contentkalender krijgen je social media plannen pas echt vorm. Deze kalender geeft je namelijk een mooi overzicht van de posts die je de komende maand gaat plaatsen. Je kunt een contentkalender van tevoren maken en deze stukje bij beetje invullen. Het is een soort van content planning voor de betreffende maand. Zie het als de stevige fundering van het uitvoeren van jouw social media planning.
Je weet nu in de basis hoe je je social media plannen kunt opstellen. Het maken van social media plannen is leuk, maar houdt er rekening mee dat het in de praktijk vaak anders uitpakt dan op papier. Het is daarom belangrijk dat je continu meet en optimaliseert. Zou het niet geweldig zijn als daar een handige tool voor zou bestaan?
Gefeliciteerd, je bent nu klaar om je social media plannen in de praktijk te brengen!
Het is nu aan jou om je plannen uit te voeren en het goed bij te houden! Maar vergis je niet: het bijhouden van social media kanalen kost tijd en energie. Gelukkig bestaat er een social media tool die het bijhouden van je social media een stuk gemakkelijker maakt. Deze social media tool heet Fellow.
Dankzij een social media tool hoef je niet iedere dag tijd in te plannen om je aan je social media plannen te houden. Door continu te analyseren en te optimaliseren boek je met een social media tool steeds betere resultaten. In de regel geldt sowieso dat hoe meer engagement jouw berichten krijgen, hoe meer mensen het gaan zien.
Kortom: hoe intensiever je aan de slag gaat met het analyseren van je resultaten en het optimaliseren van content, hoe meer je kunt bereiken op social media. Door je social media tool te koppelen aan Google Analytics ontdek je snel welke content helpt bij het bereiken van je social media doelstellingen, zoals bijvoorbeeld meer klanten en omzet!
Tijd besparen
De meeste ondernemers gebruiken hun tijd het liefst voor het aangaan van mooie opdrachten of het ontwikkelen van nieuwe producten of diensten. Het bijhouden van social media kanalen en het uitvoeren van social media plannen wordt het liefst uitbesteed of zo snel mogelijk gedaan. Maar het uitbesteden van social media is niet voor alle bedrijven financieel haalbaar. Daarnaast is het vrijwel onmogelijk om deze taak ‘even snel’ uit te voeren. Ook zijn er ondernemers die dit belangrijke onderdeel van hun bedrijf juist niet uit handen willen geven.
Ook social media managers kunnen veel tijd besparen met dit alles in één platform. Als social media manager kun je automatisch meten welke post nieuwe klanten aantrekt en hoeveel klanten dat precies zijn. Dit kan je aan de hand van een rapport presenteren aan de ondernemer.
Het is voor ondernemers en social media managers belangrijk om social media kanalen zo efficiënt mogelijk bij te houden.
Dat doe je onder andere door een duidelijke taakverdeling te maken: bepaal wie welke onderdelen van de social media plannen uitvoert. Sommige mensen in een bedrijf zijn heel goed in het ontwerpen van content, terwijl anderen juist een pro zijn in het bedenken van content.
Creëer onweerstaanbare content
Naast het besparen van tijd, kun je nog meer met Fellow; namelijk het creëren van onweerstaanbare content en zo je ambitieuze social media plannen echt werkelijkheid te laten worden. Dit doe je door jouw content te maken met Canva.
Met Canva is het mogelijk om zelf de content te maken die een professionele designer ook zou maken. Je kunt met Canva video’s en foto’s maken en direct de koppeling leggen met de Fellow-tool, waardoor je deze direct kunt inplannen. Er zit bij Fellow geen limiet aan het aantal posts dat je vooraf kunt maken. Met Canva pro krijg je bovendien toegang tot allerlei professioneel uitziende templates, waarmee je sneller goede content maakt!
Bewaar het overzicht met de interactieve contentkalender en Instafeed
Eerder schreven we al dat het maken van een contentkalender zorgt voor een beter overzicht voor jou als social media manager. Om je nóg meer overzicht te geven, biedt Fellow een interactieve contentkalender. Deze contentkalender kun je op ieder moment verder aanvullen, analyseren en optimaliseren. De contentkalender geeft overzichtelijk weer wanneer en wat je die maand op je social kanalen post.
Ook heel handig: naast de contentkalender laat Fellow je een Instafeed-voorvertoning zien. Je ziet zo precies hoe de jouw berichten op Instagram eruit komen te zien. Daarmee is het een stuk makkelijker om een mooie feed te maken!
Probeer Fellow nu gratis
Om het plannen van je Instagram posts nog eenvoudiger te maken, raden we je aan om Fellow te proberen. Fellow is een alles-in-één tool voor het plannen, beheren en analyseren van jouw social media-content. Met functies zoals een intuïtieve contentkalender, uitgebreide planningsopties en de nieuwste analysemogelijkheden, kun je jouw Instagram optimaliseren en maximale resultaten behalen.
Lees nu ook
-
- Beste tijd om te posten
- Ontdek de mogelijkheden van de verschillende platformen
- Winnende social media strategie in 2024
- Social media kanalen inzetten: welk kanaal en waarom
- Instagram reel maken stappenplan
- Social media management: wat is het en wat zijn de voordelen hiervan
- Hoe krijg ik meer volgers op instagram
- De beste content ideeën voor Instagram, Facebook & LinkedIn
- Het belang van een goede content planning