Social media management: wat is het en wat zijn de voordelen hiervan?
8 december 2023Hoe krijg ik meer volgers op Instagram? Tips en trucs voor succes op Instagram
13 december 2023Social media kanalen inzetten: welk kanaal en waarom?
8 december 2023 Leestijd: 4 minuten
Een goede voorbereiding is het halve werk. Zo zit het ook bij het kiezen van de belangrijkste social media kanalen. Dat is namelijk een goede voorbereiding voor jouw social media succes. De belangrijkste social media kanalen voor jou zijn alle platforms die jouw potentiële klanten gebruiken. Hieronder vind je een overzicht van de verschillende kanalen, van nieuwe kanalen tot de meest gebruikte kanalen. Want welke zijn er allemaal en welke passen het beste bij jouw bedrijf?
Welke social media kanalen worden het meest gebruikt?
Het aanbod aan social media platforms is inmiddels eindeloos. Er zijn dan ook zo’n 3,5 miljard gebruikers wereldwijd! Omdat we niet op ieder platform aanwezig kunnen zijn, is een inzicht in het huidige social media gebruik interessant. Gelukkig heeft Newcom hier onderzoek naar gedaan.
In de afbeelding hieronder zie je het social media gebruik voor de verschillende social media kanalen in 2022 in Nederland. Zoals je ziet, is WhatsApp duidelijk ons meest gebruikte platform. Daarna volgen Facebook, YouTube, Instagram, LinkedIn, Pinterest, Twitter en TikTok. Hieronder bespreken we deze acht social media kanalen in volgorde van de huidige populariteit. Ten slotte vertellen we ook nog iets over het mede populaire Snapchat.
Whatsapp is nog steeds het grootste en populairste social media kanaal van Nederland. Vrienden en kennissen ‘appen’ de hele dag door en houden elkaar op de hoogte van hun bezigheden. Whatsapp heeft sinds 2022 12,5 miljoen gebruikers. Niet alleen per telefoon, maar met behulp van WhatsApp Web, ook via de computer. Daarmee heeft de chatfunctie van WhatsApp de inmiddels verouderde SMS en MSN bijna geheel vervangen.
Naast het bij ons allen bekende WhatsApp, bestaat sinds een paar jaar ook WhatsApp Business. Je installeert deze applicatie op een aparte (zakelijke) telefoon. WhatsApp Business heeft een paar functies die de standaard WhatsApp niet heeft:
- Verschillende handige bericht tools, zoals automatische antwoorden of afwezigheidsberichten;
- Een bedrijfsprofiel met een e-mailadres, algemene beschrijving, openingstijden en een adres;
- Een groen vinkje waarmee je jouw zakelijke account kunt verifiëren;
- Inzicht in simpele statistieken zoals de hoeveelheid gestuurde en ontvangen berichten en welke berichten wel of niet gelezen worden.
Hoewel Facebook dit jaar iets is gezakt in het aantal gebruikers, heeft het platform toch nog 10,3 miljoen Nederlandse gebruikers. Facebook is zelfs het grootste social media kanaal ter wereld en heeft internationaal gezien de laatste jaren veel gebruikers behouden. Met ruim 2 miljard wereldwijde gebruikers, steekt het met kop en schouders boven de rest uit. Door het opkopen van Instagram en WhatsApp hoeft Facebook bovendien niet bang te zijn voor concurrentie.
Facebook kent een zeer diverse groep gebruikers. Dit maakt het platform direct erg interessant voor allerlei bedrijven. Ongetwijfeld is jouw potentiële klant bereikbaar via dit social media kanaal. Dat is ook handig wanneer je via Facebook wil adverteren. Naast organisch berichten plaatsen op Facebook zijn ook Facebook Ads erg populair.
YouTube
Met ook 2 miljard wereldwijde gebruikers doet YouTube niet ver onder voor Facebook. Ook in Nederlands is het aantal YouTube gebruikers in 2022 gestegen naar 9,3 miljoen. Het is een handige en bekende website voor het delen van videocontent.
Niet alleen is YouTube de grootste zoekmachine na Google, de site werkt ook goed samen met andere social media kanalen. Zo linken bijvoorbeeld veel video’s via WhatsApp, Facebook of Twitter direct door naar YouTube. Als je YouTube echter op de juiste manier inzet, vinden mensen jouw bedrijf via dit kanaal en word je een echte ‘YouTube koning’!
Zoals eerder al bleek, is Instagram explosief gegroeid. Daarmee kent dit social media kanaal in 2022 zo’n 6,6 miljoen Nederlandse gebruikers. Wereldwijd doet het platform het ook goed, met zo’n 1 miljard unieke gebruikers.
Zeker bij de jongere generaties is Instagram helemaal hot! Dit grote, visuele social media kanaal is voor velen dan ook niet meer weg te denken. Dat geldt ook voor de consument in ons allemaal. Wil je iets kopen? Op Instagram zie je het niet alleen, maar kan je het ook direct bestellen én betalen.
Vooral de Instagram Stories zijn de laatste jaren populair. Wil je Instagram zakelijk gebruiken? Dan moet je dus jouw bedrijfsverhaal kunnen omzetten in stille én bewegende beelden. Mocht dit jou liggen, zorg er dan voor dat je ook inzet op het maken van reels. Dit is een video-post die grotendeels is gebaseerd op de TikTok content.
Meer geïnteresseerd in advertising? Ook op Instagram is dat mogelijk. Instagram Ads werkt samen met Facebook Ads. Je beheert deze functie dan ook via de Facebook Business Manager. Een bijzondere ‘extra’ kans voor talloze ondernemers.
Prettig aan LinkedIn is dat dit platform over de jaren heen aardig gelijk en daarmee stabiel bleef. Het aantal Nederlandse LinkedIn gebruikers ligt in 2022 op ongeveer 5 miljoen. Heb jij een B2B-onderneming? Dan is LinkedIn een ideaal social media platform met een duidelijk zakelijk karakter.
In essentie is LinkedIn een uniek platform voor het onderhouden van zakelijke relaties, zoals met leveranciers, medewerkers of aandeelhouders. Heb je nog wat vacatures open staan? LinkedIn is ook een mooi medium voor het vinden van een nieuwe werknemer (of werkgever).
In tegenstelling tot het stabiele LinkedIn, is Pinterest juist flink gestegen in het aantal gebruikers. In 2022 heeft het platform inmiddels 4,2 miljoen Nederlandse gebruikers. Het wordt onder andere veel gebruikt door creatievelingen, om inspiratie of ideeën op te doen. Denk hierbij aan mode, interieur, huis en tuin, landschappen en recepten.
Bestaat jouw doelgroep grotendeels uit vrouwen en staat design in jouw merk centraal? Dan is Pinterest waarschijnlijk een goede keus.
X
Waar het aantal X gebruikers eerst vooral leek te dalen, heeft dit platform in 2022 juist marktaandeel teruggepakt. Het aantal actieve Nederlandse gebruikers steeg van 2,9 naar 3,5 miljoen! Staat jouw merk midden in de actualiteit en het nieuws? Dan is dit social media kanaal ideaal voor jouw bedrijf.
X wordt namelijk veel gebruikt in de politiek, journalistiek en media. Sterker nog: soms is het nieuws op TV gebaseerd op X. Post je op dit platform iets dat de aandacht trekt? Dan mag je dus sneller rekenen op landelijke exposure.
TikTok
Het vrij recent opgekomen TikTok kan je niet zijn ontgaan: dit social media platform is in korte tijd geëxplodeerd! Het aantal gebruikers is in korte tijd gestegen naar 3 miljoen in Nederland en 800 miljoen wereldwijd. TikTok is met name gericht op jonge gebruikers die grappige of praktische video’s posten.
Omdat dit social media kanaal vrij jong is, wordt het nog weinig gebruikt door bedrijven. Kortom: daar valt iets te winnen. Zeker voor bedrijven die jong zijn, maar niet jong willen lijken, is dit interessant. Mocht je jeugdige gebruikers willen aanspreken, dan is posten op TikTok zeker een goed idee. Hou hierbij wel rekening met de juiste tone of voice.
Snapchat
Tot slot nog een ‘bonuskanaal’: Snapchat. Ook deze social media app is vandaag de dag enorm met 3,2 miljoen Nederlandse gebruikers en 360 miljoen gebruikers wereldwijd. Dit kanaal is met name bedoeld voor het versturen van foto’s naar andere gebruiker. De foto, ofwel ‘snap’, is maar voor maximaal 10 seconden zichtbaar.
Ook bedrijven kunnen iets met Snapchat, zeker in het geval van een zeer jonge doelgroep. Op dit platform word je succesvol met positieve en speelse content. Bijvoorbeeld in de vorm van geofilters: filters die Snapchatters alleen kunnen gebruiken wanneer ze in de buurt zijn van een specifieke locatie. Dat kan een festival zijn, maar ook een park, stad, buurt of monument. Ook is dit interessant voor restaurants, café’s en discotheken.
Gebruik van social media kanalen in Nederland (per leeftijd in 2022)
Hoe effectief het inzetten van een bepaald social media kanaal voor jou is, is ook afhankelijk van je doelgroep. Zoals onderstaande afbeelding laat zien, is social media vooral populair bij mensen onder de 40 jaar.
Ook is de leeftijdsgroep 20-39 de laatste jaren duidelijk meer social media gaan gebruiken. Valt jouw doelgroep binnen deze leeftijdscategorie? Zeker dan wordt het inzetten van social media kanalen steeds belangrijker. Kies daarom zorgvuldig het juiste kanaal en spreek jouw doelgroep aan met de content die zij willen zien.
Eerder werd al duidelijk dat het per social media kanaal verschilt welke doelgroep hierop aanwezig is. Kies dus zeker op basis hiervan het juiste platform voor jou. Via TikTok bereik je bijvoorbeeld weinig 40-plussers, terwijl je via Facebook de jongste generaties misloopt.
Ondersteuning bij social media kanalen voor bedrijven
Het kiezen en beheren van je social media kanalen is een flinke uitdaging. Hier komt meer bij kijken dan de gemiddelde ondernemer verwacht. Ook blijkt vaak snel dat niet iedere post zo goed aanslaat als je graag zou willen. Het opstellen van goede social media plannen is daarom het startpunt.
Probeer Fellow nu 14 dagen gratis
Kies jij ook voor succesvol implementeren van jouw social media management en maak gebruik van Fellow. Probeer nu 14 dagen gratis en kom meer te weten over de vele mogelijkheden van social media management via het platform Fellow!
Lees nu ook
- Beste tijd om te posten
- Ontdek de mogelijkheden van de verschillende platformen
- Instagram reel maken stappenplan
- Winnende social media strategie in 2024
- Social media plannen opstellen voor 2024
- Social media management: wat is het en wat zijn de voordelen hiervan
- Hoe krijg ik meer volgers op Instagram
- De beste content ideeën voor Instagram, Facebook & LinkedIn
- Het belang van een goede content planning
Gratis tips & tricks om te groeien op social media.
Download nu de gratis tips